De wetenschappers hebben inmiddels eigen sterkte magneten gebouwd en geïnstalleerd in hun laboratoria. De leptonen zijn nu goed uit de ring te "stelen". Ook zijn ze in staat om de zwaardere en energierijkere stange-quarks te detecteren. Door te focussen op Lading en Vreemdheid kunnen extra wetenschappelijke ontdekkingen gedaan worden
Samenstelling extra voor level 2
Aanvullende strategie van het spel in het kort.
Voorbereiding van het spel.
Voorbereiding van de sessie.
Aantal spelers |
Aantal kaarten per speler |
Aantal te spelen sessies |
3 | 6 | 4 |
4 | 6 | 4 |
5 | 6 | 4 |
6 | 6 | 4 |
7 | 5 | 4 |
8 | 6 | 3 |
Aanvullende puntentelling aan het einde van het spel.
1. Het maken van hadronen van quarks en gluonen.
2. Gooi de overgebleven en quarks en gluonen weg.
3. Puntentelling voor de neutrinos.
4. Puntentelling voor de gewone leptonen.
Allereerst heffen de antideeltjes van de niet-neutrino-leptonen elkaar op: zoals een electron een positron opheft.
Maak van de volgende deeltjes de paren, en verwijder deze kaarten, deze tellen dus niet mee voor de telling:
Gebruik hierna het volgende overzicht om voor elk aantal de punten te bepalen:
De Muon en vooral de Tau is zeldzamer, maar ook meer waard voor de puntentelling.
De bijbehorende antideeltjes zijn wat zeldzamer dan de oorspronkelijke deeltjes.
5. Puntentelling voor de totaaleigenschappen: Lading en Vreemdheid.
Lading.
Een aantal hadronen hebben Lading. Positief of negatief.
Tel alle lading bij elkaar op, voor de absolute waarde van het totaal krijg je bonuspunten
In de eerste kolom staat de absolute hoeveelheid lading.
In de tweede kolom staat het aantal bonuspunten.
Tip: Omdat positieve en negatieve lading elkaar opheffen, is gunstig om je te richten op deeltjes met ofwel positieve lading, ofwel negatieve lading.
Vreemdheid.
Een aantal hadronen hebben Vreemdheid. Dit zijn hadronen die een strange-quark of een anti-strange-quark hebben.
binnen druk 1 zijn er tegenstrijdigheden of een strange-quark een een positieve ofwel een negatieve vreemdheid heeft. In de deeltjesfysica heeft een strange-qurak een vreemdheid van -1 en een anti-strange-quark een vreemdheid van 1.
Voor de puntentelling maakt het niet uit of een stange-quark een positieve of negatieve vreemdheid heeft, maar het anti-deeltje moet dan wel een tegenovergestelde vreemdheid hebben.
Tel alle vreemdheid bij elkaar op, voor de absolute waarde van het totaal krijg je bonuspunten
In de eerste kolom staat de absolute hoeveelheid vreemdheid.
In de tweede kolom staat het aantal bonuspunten.
Tip: Omdat positieve en negatieve vreemdheid elkaar opheffen, is gunstig om je te richten op deeltjes met ofwel positieve vreemdheid, ofwel negatieve vreemdheid. In het spel zijn er meer quarks dan anti-quarks.
pagina
datum: 20-4-2022
door: Joris Brouwer